Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště

(dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby. Program poradenských služeb je určen především pro žáky Základní školy Suchohrdly, příspěvková organizace, Školní 195, 669 02 Suchohrdly, svým rozsahem však zahrnuje také poradenskou činnost pro pedagogické pracovníky školy i pro zákonné zástupce žáků školy.

Ve školním poradenském pracovišti působí speciální pedagogové, kteří spolupracují s třídními učiteli a učiteli výchov. 

Za poskytování poradenských služeb na škole zodpovídá ředitel školy.

Vedení školy se podílí společně s ostatními pracovníky na vytvoření Programu školního poradenského pracoviště na zabezpečování speciálně pedagogické poradenství poskytovaného ve škole, klade důraz na vzájemnou informovanost a spolupráci poradenských pracovníků. ŠPP pracuje tak, aby umožnilo důvěrnost jednání a aby byla zaručena ochrana osobních dat.

Odbornou a metodickou podporu poradenským pracovníkům ve škole poskytují pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogická centra a střediska výchovné péče.

Strategickým dlouhodobým cílem ŠPP je vytvořit funkční komunikační systém odborné podpory, vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy – posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Podmínkou pro poskytnutí speciálně pedagogické poradenské služby nezletilému žákovi je souhlas jeho zákonných zástupců.

Poradenské služby poskytované školou jsou koordinovány se školskými poradenskými zařízeními.

Podmínkou pro poskytnutí podpůrných opatření 1. stupně je návrh pedagogického pracovníka, na základě něhož škola vystaví plán pedagogické podpory. Podpůrné opatření 1. stupně představuje minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání žáka.

Podmínkou pro poskytnutí podpůrných opatření 2. až 5. stupně je:

  • Spolupráce poradenského zařízení se zákonným zástupcem nezletilého žáka, se školou nebo školským zařízením.

  • Školské poradenské zařízení vydá zprávu a doporučení.

  • Školské poradenské zařízení sdělí doporučení škole.

  • Škola získá předchozí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce nezletilého žáka

Obecné cíle a program poradenských služeb na škole vyplývají ze školského zákona a Vyhlášky 72/2005 Sb. (v aktuálně platném znění). Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy. Mezi tyto standardní služby patří:

  • Poskytování metodické podpory učitelům – odborná podpora
  • Včasná intervence při aktuálních problémech žáků a třídních kolektivů
  • Poskytování průběžné a dlouhodobé péče o žáky s neprospěchem, vytvoření předpokladů pro jeho snižování
  • Vytvoření příznivého klimatu pro integraci a přijímání kulturních a sociálních odlišností na škole
  • Zajištění podmínek pro integraci žáků se SVP a žáků nadaných
  • Primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů
  • Sledování účinnosti preventivních programů aplikovaných školou a vytvoření metodického zázemí pro tyto programy
  • Prohloubení a zkvalitnění spolupráce a komunikace mezi školou a rodiči
  • Zajistit propojení poradenských služeb poskytovaných školou se službami dalších poradenských zařízení (PPP, SPC, SVP aj.).

 

Pravidla poskytování poradenských služeb

Při poskytování poradenských služeb škola:

  • Dodržuje účel poradenských služeb.

  • Dodržuje etické zásady poskytování poradenských služeb.

  • Vychází z individuálních potřeb žáka, podporuje jeho samostatnost a přispívá k jeho sociálnímu začleňování.

  • Sleduje a vyhodnocuje poskytování navržených podpůrných opatření žáků.

  • Informuje žáky a zákonného zástupce žáků o poradenských službách poskytovaných školou nebo školským poradenským zařízením.

  • Poskytuje žákům a zákonným zástupcům žáků podrobné a srozumitelné seznámení s průběhem a výsledkem poskytování poradenských služeb.

 

Speciální pedagog věnuje se zejména procesu inkluze – integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vede evidenci žáků s SVP. Vykonává zejména činnosti koordinační a poradenské, metodické a informační, pracuje se žáky, pedagogy i rodiči. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. Spolupracuje se všemi členy poradenského pracoviště, dále se specializovanými školskými a dalšími poradenskými zařízeními, zejm. se speciálně-pedagogickými centry, pedagogicko-psychologickými poradnami, dále se zařízeními a institucemi zdravotnickými a sociálními, s orgány státními i nestátními, s organizacemi péče o děti a mládež apod.